aldi mobile Waarom wordt jouw sollicitatie genegeerd? — Werk dichter bij huis

Waarom wordt jouw sollicitatie genegeerd?



Dagen gaan er voorbij en je hebt nog steeds niets gehoord op je sollicitatie. Even opbellen, nog een keer je cv sturen of toch afwachten? Soms is het moeilijk in te schatten wat de juiste manier van handelen is. Raken verstuurde cv's soms in de vergetelheid of is er een andere oorzaak? En wat kun jij als werkzoekende doen om dit te voorkomen? 


Een op de drie bedrijven reageert nooit op kandidaten die niet voldoen aan de functie-eisen. Dat blijkt uit onderzoek van het non-profit platform The Talent Board onder 24 grote bedrijven. Slechts 1 op de 10 werkgevers geeft aan te reageren op alle sollicitaties. De meeste bedrijven (59 procent) hebben geen recruiters in dienst die de sollicitaties persoonlijk afhandelen, maar laten dit werk opknappen door een computersysteem.

Om de werkzoekende onder deze omstandigheden beter te begrijpen, interviewde het platform 7.8000 kandidaten over hun ervaringen. Een groot percentage (ongeveer 35 procent) hoort helemaal niets over de status van zijn sollicitatie. Een gefrustreerde kandidaat zei het volgende: 'Meerdere malen moest ik mijn cv toezenden en toen ik eenmaal werd teruggebeld, kon niemand mij uitleggen wat de status van het sollicitatieproces was.'

Ligt het aan jou?
Waarom bedrijven je sollicitatie negeren, kan afhankelijk zijn van verschillende factoren. Als het gaat om interne factoren, zoals drukte, reorganisatie, falende automatische antwoord- of sollicitatiesystemen, is er weinig dat je kunt doen. Bij een (automatische) ontvangstbevestiging heeft het weinig zin om je cv nogmaals op te sturen. In dit geval kun je na de verloopdatum de contactpersoon opbellen. Mocht diegene die je spreekt niets weten van de status -zoals in het bovengenoemde geval-, laat je dan niet afschepen. Eis dat je iemand spreekt die jou wel antwoord kan geven of bel later terug indien deze persoon afwezig is. Vermoed je dat je sollicitatie niet is aangekomen of ondervind je andere problemen met het sollicitatie- of antwoordsysteem? Voer een test uit met een ander e-mailadres en kaart het probleem aan bij het bedrijf.

De perfecte kandidaat
Als bedrijven helemaal niets van zich laten horen, is dat natuurlijk nooit netjes. Maar 'de schuld' is niet alleen op hen af te schuiven. Een op de drie bedrijven reageert simpelweg niet op kandidaten die niet of onvoldoende gekwalificeerd zijn. Vraag jezelf eens af in hoeverre je bij de vacature past. Reageer niet op vacatures die totaal niet matchen met jouw kwaliteiten. Dit is verspilde tijd. Maar cijfer jezelf ook niet constant weg. Bedrijven zoeken meestal 'de perfecte kandidaat', maar niemand kan voor 100 procent voldoen aan de functie-eisen, dus jij ook niet. Wordt er 3 jaar verkoopervaring gezocht en jij hebt er 2, ga ervoor. Wordt er kennis van een computersysteem gevraagd, waar jij nog nooit van hebt gehoord? Natuurlijk mag je bluffen, maar verder zoeken is misschien een betere optie.

Direct antwoord
Ook kan het cv het antwoord zijn op de vraag waarom je wordt genegeerd. Met een aangepast en opvallend cv, trek je in ieder geval de aandacht en is de kans groot dat je cv direct wordt bekeken en misschien ook wel beantwoord. Alle relevante werkervaring en kwaliteiten voor de vacature schuif je zo ver mogelijk naar boven. Zo komt je cv er voor iedere functie anders uit te zien. Gebruik ook dezelfde sleutelwoorden als in de functieomschrijving, zodat je cv bestendig is tegen zogenaamde 'filtersystemen'. Hier geldt wel: neem de functieomschrijving nooit 1-op-1 over, want zoals zojuist verteld, niemand is 'de perfecte kandidaat'. Om niet in de vergetelheid te raken kun je proberen extra op te vallen, dit doe je door het toevoegen van grafieken, logo's, video's, links en afbeeldingen aan je cv. Maar bedenk wel, veel systemen waarmee bedrijven werken, zorgen ervoor dat er een platte tekst overblijft. En dan is je (korte) verhaal, zonder beeld en geluid, ineens niet meer zo sterk.

Overgenomen van VK banen door Sanne Riepema 

Deel dit artikel met je vrienden

Achtergronden en trends