nab bank near me Sollicitatiegesprek: 5 dingen die je niet zegt — Werk dichter bij huis

Sollicitatiegesprek: 5 dingen die je niet zegt


5 dingen die je niet zegt tijdens een beoordelingsgesprek

Een beoordelingsgesprek blijft spannend, hoe goed je je werk ook doet. Hier zijn vijf dingen die je in ieder geval beter niet kunt zeggen.

Beoordelingsgesprekken kunnen zenuwslopend zijn. Zelfs wanneer je er zeker van bent dat je je werk goed doet, zijn alle ogen toch even uitsluitend op jou en je prestaties gericht, en dat kan een behoorlijk effect hebben op je zenuwen.

Je wilt natuurlijk graag de juiste antwoorden geven op de vragen die je worden gesteld.
Uit een onderzoek bleek onlangs dat veel Nederlanders ontevreden zijn over hun beoordelingsgesprek. Sterker nog, een kwart van hen vindt het zelfs een reden om op zoek te gaan naar een andere baan. We zetten vijf zaken op een rijtje die je in ieder geval maar beter niet kunt zeggen tijdens je beoordelingsgesprek.

1. Niets zeggen
Het is de wijze raad van heel wat moeders: ‘Als je niets positiefs te melden hebt, kun je maar beter niets zeggen’. Dat is een waarheid als een koe in veel situaties, maar in het geval van een beoordelingsgesprek is dit een advies dat je maar beter niet kunt opvolgen. Of je werkgever nu met een waslijst aan positieve of negatieve dingen komt, dat maakt niet uit. Het is belangrijk dat je voorbereid bent en antwoorden hebt.

Je kunt natuurlijk nooit precies voorspellen wat je werkgever gaat vertellen, maar je kunt zo’n beoordelingsgesprek wel prima oefenen, in je eentje of met je partner (of collega, als de band daarvoor aanwezig is). Vaak weet je zelf al prima wat je sterke en zwakke punten zijn, en door het gesprek alvast (wellicht een paar keer) te oefenen, kun je alvast zoeken naar antwoorden, zodat je tijdens het echte gesprek niet met je mond vol tanden staat. Het gaat er daarbij natuurlijk wel om dat het ook echt constructieve antwoorden zijn waar je werkgever iets mee kan, en niet simpelweg antwoorden om een stilte te voorkomen.

2. ‘Ik zal het voortaan beter doen’
Het klinkt natuurlijk heel positief, de intentie uitspreken om de komende periode beter te gaan doen wat je in de afgelopen periode niet zo goed hebt gedaan. Echter, een eenvoudige ‘ik zal het beter doen’ klinkt al heel snel als een antwoord om maar zo snel mogelijk van het gezeur af te zijn. Daarbij wek je niet bepaald een goede indruk. Immers, als het zo makkelijk is om het voortaan beter te doen, wat is dan de reden dat je het tot op heden niet goed hebt gedaan? Gemakzucht?

Natuurlijk is het positief om te laten weten dat je van plan bent om daadwerkelijk iets met de feedback te doen, maar het is verstandiger om in dat geval om handvatten te vragen, hulp bij het bereiken van de gevraagde verbetering. Zo geef je niet alleen aan dat je daadwerkelijk van plan bent om het beter te doen, maar stel je je ook kwetsbaar op door om hulp te vragen, waarmee je intenties nog serieuzer overkomen. Overigens is het wel de bedoeling dat die vraag ook daadwerkelijk oprecht is.

3. ‘Ik werk nu eenmaal beter in m’n eentje’
Het maakt niet uit wat voor werk je doet, aangeven dat je prestaties achterwege blijven omdat je nu eenmaal niet optimaal tot je recht komt in teamverband is allesbehalve verstandig. Een bedrijf draait immers zelden om individuen, maar om het gezamenlijk behalen van doelstellingen. Het kan natuurlijk zo zijn dat je daadwerkelijk niet excelleert in teamverband, en dat kun je ook wel aangeven, maar niet als een gedane zaak (tenzij je van plan bent om een andere baan te zoeken). Verstandiger is het om aan te geven dat je merkt dat je moet gaan werken aan je vermogen om te presteren in teamverband en ook hier kun je eventueel hulp bij vragen.

4. ‘Maar wat als ik niet beter kan?’
Van een beoordelingsgesprek kun je heel onzeker worden, zéker als er elementen in besproken worden die beter moeten. Dat je op zo’n moment twijfelt aan jezelf en aan je kunnen is niet ongewoon, maar het is wél beter om die twijfel voor jezelf te houden. Wanneer je namelijk twijfel uitspreekt over de vraag of je beter kunt presteren dan je nu doet, geef je je werkgever weinig vertrouwen in de toekomst. Immers, als jij er al niet in gelooft, hoe moet een ander er dan nog in geloven?

Zoals eerder gezegd, kun je je werkgever altijd om handvatten vragen, om hulp bij het zoeken naar de juiste weg, daar is niets mis mee, en toont alleen maar je inzet en toewijding aan het bedrijf. Maar zodra je aangeeft dat je denkt aan het maximale van je kunnen te zitten, terwijl dat voor je werkgever niet voldoende is, dan gooi je de deur naar de toekomst in principe voor jezelf al dicht. Immers, je hebt ooit op deze functie gesolliciteerd en je werkgever ervan overtuigd dat je het kunt.

Twijfel aan jezelf en aan je eigen kunnen, kun je beter voor je houden tijdens een beoordelingsgesprek

Tenzij je van plan bent om op korte termijn op zoek te gaan naar een andere functie, is het belangrijk dat je constructief blijft. Als jij opgeeft, zal je werkgever er ook weinig heil meer in zien.

5. ‘Zijn er ook nog dingen die niet goed gaan?’
De bovenstaande voorbeelden hebben betrekking op een beoordelingsgesprek dat niet zo positief verloopt, maar het kan natuurlijk ook prima zijn dat je wél alles goed doet en dat je werkgever de loftrompet over je afsteekt. Ook dát kan heel ongemakkelijk zijn, zeker als je dat niet gewend bent, en dan zou je in je bescheidenheid wel eens op zoek kunnen gaan naar wat negatieve feedback, zodat je iets hebt om aan te werken. Maar zoals het een slecht idee is om te hengelen naar complimentjes, is het minstens zo’n slecht idee om te vissen naar negatieve feedback.

Ten eerste zet je jezelf daarmee onbedoeld op een voetstuk (‘zeg, heb ik ook nog zwakke punten?’), maar belangrijker nog, er bestaat de kans dat je je werkgever het gevoel geeft dat hij of zij z’n werk niet goed doet. Immers, als er negatieve dingen te melden waren, dan had je die ongetwijfeld wel gehoord. In het geval van een positieve beoordeling, geldt het advies dat geldt voor alle complimenten: leer ze incasseren, en zeg dankjewel.

Overgenomen van Intermediair.nl door Martin Gijzemijter

 

 

 

Deel dit artikel met je vrienden

Achtergronden en trends