kalgoorlie post office Hoe komt je CV op de JA-stapel? — Werk dichter bij huis

Hoe komt je CV op de JA-stapel?


Hoe komt jouw CV op de Ja-stapel?

Zonder analyse van de vacature weinig kans op baan
Wat ik vaak tegenkom in gesprekken met werkzoekenden is het gebrek aan kennis over hoe je je voorbereid op het maken van een succesvol CV. Geen wonder, want hoe vaak doe je dat in je loopbaan? Maar je CV is wel een belangrijke ambassadeur in het proces van werk vinden. Het heeft als doel om een uitnodiging voor een gesprek te krijgen. Belangrijk is dan dat je CV matcht met de vacature die je hebt gevonden. Want jij bent niet de enige die op die functie zal solliciteren. En ze kiezen altijd voor het CV die het beste matcht.

Vacaturetekst is vaak niet compleet
Een CV werkt alleen voor je, als de informatie op je CV zoveel mogelijk overeenkomt met wat werkgever of recruiter zoekt. Toch? Maar hoe kom je er achter wat de werkgever precies zoekt? Een ding is zeker, daar kom je niet achter door alleen de vacaturetekst door te nemen, hoewel je dat misschien wel zou verwachten.

Door aannames op de Nee-stapel
De valkuil is dat je tijdens het lezen aannames maakt, over het werk en over het bedrijf. Of dat jij precies denkt te weten wat er van jou gevraagd wordt, zonder enige check. Logisch dat je aannames maakt, dat doen we allemaal, maar daar ligt wel de mismatch op de loer. Door je CV aan te passen met ‘verkeerde’ ideeën over de functie, ontstaat er geen goede match. En je CV belandt al snel op de Nee-stapel.

Check, check en nog eens check

Ga er niet vanuit dat je precies weet hoe de functie in elkaar zit. De enige manier om er achter te komen wat waar is, is om je aannames te checken. En dat kan in 2 stappen.
1- Eerst analyseer je de vacature goed en noteer je vragen.
2- Je neemt telefonisch contact op met de werkgever/recruiter om meer informatie te krijgen op je vragen.

Hoe ga je te werk?
Je analyseert de vacature op 5 niveaus. Per niveau beantwoord je de volgende vragen. Schrijf ze op. Staan de antwoorden niet in de vacature? Dan wordt dat een vraag.

  1. Bedrijf
    Wat voor type bedrijf is het? Wat voor diensten of producten levert het?
    Grootte/aantal medewerkers? Plaats van de afdeling in bedrijf? Werksfeer? Toekomst van het bedrijf?
  2. Functie
    Wat zijn de taken, wat ga jij doen? Wat zijn je verantwoordelijkheden?
    Hoe groot is het team? Wat is het doel van de afdeling, wat willen ze bereiken? Hoe is de vacature ontstaan?
  3. Eisen
    Opleidingseisen? Welke ervaring wordt gevraagd? Persoonlijke kwaliteiten? Wat zijn eisen, wensen of voorkeuren? Welke eisen worden er vermoedelijk niet genoemd?
  4. Arbeidsvoorwaarden
    Soort dienstverband? Loopbaanmogelijkheden? Studiemogelijkheden?
  5. Hoe solliciteren?
    Wie kun je benaderen voor informatie? Tot wanneer kun je solliciteren? Aan wie stuur je je CV en sollicitatiebrief? Wat ontbreekt nog aan informatie?
Van onduidelijkheid naar vraag
Elke onduidelijkheid of ontbrekende informatie wordt een vraag. Voorbeeld: Er worden geen eisen voor de functie genoemd. Dit vorm je om tot de vraag ‘Zijn er eisen verbonden aan de functie? Zo ja, welke?‘ Nu is het goed om antwoorden op je vragen te zoeken, dat doe je eerst via de bedrijfswebsite, via social media (denk aan Facebook, BeKnown) en via vrienden/bekenden/(oud-)collega’s. Zorg dat je geen vragen stelt die je ook via de normale kanalen te weten kunt komen. Dat staat niet professioneel.

Contact opnemen
Maak uiteindelijk een top 5 van de vragen die je wilt bespreken. Met daarin zeker ook inhoudelijke vragen over het werk en het bedrijf. Je bent nu voorbereid en klaar om contact op te nemen met de contactpersoon.

Overgenomen van Monsterboard, geschreven door MonsterCoach  Ron Katzenbauer

Deel dit artikel met je vrienden

Achtergronden en trends