nab open saturday Tien tips om meer rust te creeeren. — Werk dichter bij huis

Tien tips om meer rust te creeeren.



Tien tips om meer rust in je leven te creëren  

In drukke tijden is het moeilijk om rust te creëren en je niet te laten meeslepen door emoties en de stress van jezelf en je omgeving. En je weet; een te hoge werkdruk geeft stress en kans op burn-out.
Als iedereen rent, gaat jij ook rennen. Stresssituaties werken aanstekelijk naar collega's, maar ook klanten voelen de stress. Zorg dus dat je hoofd ook eens leeg is, dat schept ruimte voor creativiteit en stilte.
 
Vaak rennen mensen van de ene afspraak naar de andere. 's Avonds is men te moe om
vrienden te bezoeken of leuke dingen te doen. Als je thuis komt, ligt het liefst op de bank
omdat je doodmoe bent van de druk die je de hele dag gevoeld hebt. Een neerwaartse spiraal.

1.    Neem tijd om je te beraden op wat je dagelijks zou willen doen. (Maak  een overzicht).
2.    Wie bepaalt de indeling van je agenda en hoe wil je jouw agenda zelf inrichten?
3.    Maak lijstjes om je werktaken en volgorde te onthouden.
4.    Onderzoek waarom je niet overal aan toe komt en wat je eraan zou willen doen.
5.    Wat is dringend op korte termijn? Denk ook aan de langere termijn.
6.    Concentreer je op je eigen taken en laat je daarbij niet afleiden door anderen.
7.    Heb je stress? Take a brake: leg je handen op je buik en adem rustig in en uit. Voel de adem in je buik.
8.    Plan bewust pauzes en ervaar bewust de ontspanning zodat je nieuwe energie opdoet
9.    Neem alleen bij hoge uitzondering werk mee naar huis
10.  Kies een sport die bij je past en beoefen het meerdere keren per week. Niet alleen goed voor je lijf, sporten maakt stoffen vrij waardoor je je beter in je vel voelt zitten en de waan vd dag beter relativeert.                                
Als je het te druk hebt, is er steeds minder ruimte voor neventaken, je kunt dat eenvoudigweg niet meer opbrengen. Maar de neventaken worden op een gegeven moment ook urgent, dus ga je achter de feiten aan lopen. Zo kom je in neerwaartse spiraal, waar je maar moeilijk weer uit komt. Als je gestrest bent, krijg je ook steeds minder ruimte waardoor je niet meer flexibel, creatief en innovatief kunt zijn. De veelvoorkomende klachten die hier door ontstaan zijn als hoofdpijn, slapeloosheid, spierpijnen door spanningen, hartklachten, depressiviteit, ademhalingsproblemen, enzovoort.

Investeer in je eigen leven

Het is dus belangrijk om te onderkennen dat je gestrest bent en dat er iets moet gebeuren, om erger te voorkomen. Dus kijk in de spiegel, ga de confrontatie met jezelf aan en neem verantwoordelijkheid voor de situatie. Besef dat je op korte termijn moet investeren ; dat is dus meteen tijd maken om orde op zaken te stellen. Met als doe om op de langere termijn te winnen aan minder werkdruk en dus minder stress. Neem hiervoor de tijd. Valkuil is dat je waarschijnlijk nu meteen gaat roepen dat je daar helemaal geen tijd voor hebt omdat alles dan in de soep loopt. Stop met rennen, verander je leven en zet een eerste stap naar een prettiger, gezonder en blijer leven.
 
Bron; Overgenomen van ligtpunt.nl en geredigeerd door WERKdichterbijhuis.nl

Downloads bij dit artikel

Deel dit artikel met je vrienden

Achtergronden en trends