post cammeray brunch Loop jij risico op ontslag? Lees waar op gelet wordt — Werk dichter bij huis

Loop jij risico op ontslag? Lees waar op gelet wordt


Waar letten HR managers op bij de beslissing iemand te ontslaan? Test of je zelf dit gedrag vertoont en daarmee het risico op ontslag vergroot!

Een werknemer ontslaan is een moeilijke beslissing: 5 signalen

Wanneer weet je dat het tijd is om afscheid te nemen van die lastige werknemer?
Let op de volgende punten.

Als manager is het jouw taak om te gaan met lastige werknemers. Soms moet je ze een duwtje in de goede richting geven, coachen om beter te presteren of confronteren met zaken die niet lekker lopen. Maar er zijn ook situaties waar je inspanningen niet genoeg zijn. De beste aanpak is dan niet meer proberen een werknemer bij te sturen, het is tijd om hem of haar te laten gaan.

Een werknemer ontslaan is een moeilijke beslissing. Overweeg de onderstaande factoren om te weten of je besluit de goede is.

Kijk naar deze 5 factoren

1. Slecht gedrag wordt erger

Als je een werknemer confronteert met iets wat niet goed gaat, zal diegene waarschijnlijk reageren door het probleem aan te pakken. Als dat iet zo is en iemand reageert ongeïnteresseerd en doet niets met je kritiek, kun je er van uit gaan dat dit gedrag ook in de toekomst niet beter wordt.

2. Productiviteit daalt

Als je overweegt iemand te ontslaan, is de kans groot dat het met de productiviteit van deze werknemer niet helemaal lekker zit. Kijk ook naar het grote geheel: daalt de productiviteit bij iedereen? Heeft die ene medewerker het veel te druk, of ligt het echt aan zijn of haar eigen prestaties?

3. Moraal zakt weg

Kijk dus niet alleen naar die ene werknemer, kijk naar hoe het hele team het doet. Waarom was een werknemer eerst betrokken en gedreven maar nu niet meer gemotiveerd? Ligt dat aan de werkdruk? Let er ook op of de rest van het team last heeft van die ene ongemotiveerde collega: slaat zijn/haar negativiteit over op anderen? Krijgt het team het werk niet af door dit 'probleemgeval'?

4. Muiterij

Een frisse blik en opbouwende kritiek kan heel nuttig zijn binnen een team. Maar als een werknemer bewust aanzet tot muiterij, plannen naar beneden haalt, eerdere projecten belachelijk maakt of slecht praat over bazen of collega's, kun je je afvragen wat iemand bijdraagt aan een team.

5. Er zijn klachten van klanten

Als er regelmatig klanten ontevreden zijn over heet geleverde werk of gedrag van een werknemer, is dat natuurlijk een teken aan de wand. Neem klachten van klanten of leveranciers daarom altijd serieus. Het is nooit prettig te moeten overwegen een werknemer te ontslaan. Maar als je op allerlei manieren geprobeerd hebt hem of haar te helpen verbeteren en de problemen blijven bestaan, is het beter om de samenwerking te beëindigen. Vaak komt dat ten goede aan het team en de organisatie in het algemeen

 

Overgenomen van de Redactie Intermediar.nl

 

Deel dit artikel met je vrienden

Achtergronden en trends