nab opening hours gold coast Hoe word je een gewilde werknemer — Werk dichter bij huis

Hoe word je een gewilde werknemer


 

Met deze kwaliteiten ben je een gewilde werknemer

Veranderingen in gedrag en technologie op het werk zorgen voor nieuwe wensen van werkgevers. Welke kwaliteiten zoeken ze nu? Volgens Jacob Morgan, schrijver van boeken over de moderne arbeidsmarkt, zijn er zo'n vijf grote gedragswensen die werkgevers hebben. Op Forbes.com legt hij ze uit. Met deze kwaliteiten ben je klaar voor de arbeidsmarkt van nu.

Omarm veranderingen
Werknemers zijn het gewend hun taken op een bepaalde manier uit te voeren. Ze kennen de techniek en de processen, maar die zijn misschien niet langer de beste methode voor het bedrijf of voor henzelf. De laatste decennia zijn er zoveel middelen bijgekomen om met elkaar te communiceren en samen te werken en informatie te delen. Werknemers zouden nieuwe technieken op dat gebied moeten omarmen. Het maakt hun werk en leven makkelijker. Winston Churchill zei het al: 'To improve is to change; to be perfect is to change often.'

 

5 must have kwaliteiten voor de moderne werknemer

Heb een stem in je bedrijf
Laat je horen! Tegenwoordig zijn 'leider' en 'manager' niet langer hetzelfde. Leiders zijn mensen met drijfveren en kennis die hart hebben voor de zaak en graag hun ideeën delen. Nieuwe technologie zorgt ervoor dat iedereen binnen de organisatie de mogelijkheid heeft zijn of haar mening of interesse of feedback te laten horen aan anderen. Maar dat gebeurt niet als je nooit het woord durft te nemen. Laat het dus horen als je ergens om geeft! Dat is voor jou de kans om de leider te worden op een bepaald gebied binnen het bedrijf. Waarom zou je settelen voor 'gewoon een medewerker' als er meer in je zit?

Wees je eigen baas
Nu medewerkers de kans hebben om overal en op allerlei tijdstippen te werken is zelfstandigheid een groot goed. Er staat niet de hele tijd een manager naast je die je eraan herinnert dat je verder moet. Dat is een verworvenheid, maar ook een verantwoordelijkheid. Het vertrouwen dat jij je taken vervult is groot. Als moderne werknemer moet je in staat zijn om jezelf goed aan het werk te zetten, zowel thuis, in het koffietentje als op kantoor.

Deel en help anderen
Dit is een kernkwaliteit van de moderne medewerker. Vroeger wilden mensen meer krediet voor hun eigen initiatieven en hielden ze informatie voor zich. Dat is niet langer efficiënt. Met de opkomst van nieuwe middelen om samen te werken en feedback uit te wisselen wordt iedereen geacht elkaar te helpen. Kennis delen is goed voor het team, maar ook voor jou. Je collega's en leidinggevende zullen je kwaliteiten erkennen en zien je als een aanpakker. Je naam raakt bekend bij iedereen. Of he nu documenten zijn, ideeën of andere zaken: deel ze met anderen.

Filteren en focussen
In de werkomgeving van vandaag de dag wordt er aan alle kanten aan je getrokken. In vergaderingen komt email binnen, tijdens het schrijven, twitter je ook en tussendoor chat je met collega's. Het is heel makkelijk om je focus te verliezen. Leer dus om bepaalde niet dringende-zaken even in de koelkast te zetten. Met de informatie-overload van elke dag moeten werknemers kunnen filteren wat ze nodig hebben en kunnen focussen op wat noodzakelijk is voor hun werk. 

 

Bron: Forbes.com   Overgenomen van intermediair.nl

Deel dit artikel met je vrienden

Achtergronden en trends