ikea homebush bay opening times Punten scoren tijdens je sollicitatiegesprek — Werk dichter bij huis

Punten scoren tijdens je sollicitatiegesprek



5 Punten waarmee je scoort tijdens je sollicitatiegesprek

Vanzelfsprekend scoort het niet om een klaagzang te houden over je vorige werkgever tijdens het sollicitatiegesprek. Ook kun je beter geen bijdehante en betweterige opmerkingen maken. Maar welke dingen vallen hoe dan ook in goede aarde bij je potentiële werkgever?

1. Juiste lichaamstaal
Het gesprek is in principe al van start gegaan bij binnenkomst. Wees vriendelijk en beleefd tegen diegene die jou ontvangt en ga niet onderuit gezakt in de wachtruimte zitten. Je wilt natuurlijk niet dat voorbijlopende werknemers of de receptioniste jou in een negatief beeld zet bij je potentiële werkgever. Je lichaamstaal geeft voor het grotendeel de indruk wie of hoe jij bent. Blijf dus ook tijdens het gesprek nog steeds op je lichaamstaal letten.

2. Geven van de juiste antwoorden

De meeste vragen zijn gericht op je werkervaring en kwaliteiten. Sommige vragen van recruiters zijn echter bestemd om je reactie uit te lokken of gewoonweg om je beter te leren kennen. Als je gesprekspartner dus vraagt wat jou verder bezig houdt in het dagelijks leven, is het onverstandig om een werkgerelateerd antwoord te geven. Een recruiter wil weten waar jouw ambities nog meer liggen. Het komt niet geloofwaardig over als je grote hobby toevallig archiveren is. Ook als er gevraagd wordt of je bent ontslagen, geef dan eerlijk antwoord en leg uit waarom de functie of het bedrijf niet bij je paste.

Soms wordt jouw creativiteit of oplossingsvermogen getest met het voorleggen van een lastige case. Blijf kalm en onthoud dat er geen goed of fout antwoord is. Als er gevraagd wordt om tien oplossingen, kun je beter tot vijf doordachte oplossingen komen dan tien uit je duim gezogen antwoorden. Heb je het gevoel dat je er echt niets van bakte? Leg dan meteen een probleem voor uit je vorige functie en vertel hoe jij deze succesvol hebt opgelost.

Dan het geven van je zwakke punten. Kom niet met een grote waslijst van gebreken, maar maak er liever verbeterpunten van. Of noem eerst drie kwaliteiten en dan twee zwakke punten. Onthoud dat zwakke punten niet altijd negatief hoeven te zijn. Je kwaliteit is bijvoorbeeld dat je perfectionistisch bent, maar dit is tegelijkertijd ook je zwakke punt, omdat je dan vaak gestresst raakt. Lijkt het gesprek meer op een kruisverhoor van de politie? Je hoeft niet altijd te antwoorden. Je scoort trouwens ook punten door initiatief en lef te tonen door vragen terug te vuren.

3. Persoonlijk, maar niet té
Er is niets mis mee om van het sollicitatiegesprek af te dwalen als dat toevallig zo uitkomt. Misschien gaat het plotseling over vakanties, hobby's of het weer. Blijf wel professioneel en begin -nadat je gesprekspartner heeft gesproken- uit jezelf weer over de functie.
Misschien heeft jouw gesprekspartner je uitgebreid opgezocht op social media en stelt jou nu wel heel persoonlijke vragen. Weet dat je op te persoonlijke vragen nooit antwoord hoeft te geven. Zeg dan vriendelijk dat je niet op die vraag in zal gaan, of pak het op de humoristische manier aan door een wedervraag terug te stellen. Jij hebt ten slotte ook toegang tot social media. Kwaad reageren is hier niet de oplossing.

4. Ken jezelf en je brief
Bereid je voor op het gesprek door je kwaliteiten en zwakke punten op papier te zetten. Denk na over je talenten en je successen in het verleden. Dat is voor iedere functie weer iets dat je opnieuw aan het denken moet zetten. Ook is het natuurlijk logisch dat je na het versturen van minstens vijftig brieven niet meer weet wat er exact instaat. Toch is het belangrijk om je brief nog even goed door te nemen voordat je op gesprek gaat. Geheid dat je iets uit de brief moet toelichten.

5. Laat je niet wegsturen
Een gesprek kan helaas na aanvang al de mist inlopen. Als je het idee hebt dat het gesprek wordt afgekapt, kom dan in actie. Geef aan dat je jouw kwaliteiten en werkervaring nog niet goed hebt kunnen overbrengen. Als er geen klik is met je gesprekspartner, wil dat namelijk niet zeggen dat je geen klik kunt hebben met het bedrijf. Laat je dus in geen geval wegsturen, maar maak die keuze zelf.

overgenomen van VK Banen  27/10/2011 / door Sanne Riepema

Downloads bij dit artikel

Deel dit artikel met je vrienden

Achtergronden en trends