secret harbour post opening times De lusten en lasten van HNW — Werk dichter bij huis

De lusten en lasten van HNW



Eerst de lasten, dan de lusten

Door Kim Castenmiller van Kimverandert - 27 juni 2011

Menig senior manager is enthousiast over het Nieuwe Werken: minder vierkante meters, medewerkers die productiever worden, minder reiskosten. Welke manager wordt daar nu niet blij van? Vooral in grote internationale organisaties is er veel te winnen bij het tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Mits er de bereidheid is naar de keerzijde te kijken en ook die kant te omarmen.

Het is waar dat Het Nieuwe Werken veel beloftes in zich draagt.
En ook dat er een keerzijde is. Het Nieuwe Werken vraagt immers om investeringen, ‘lasten’ in de ogen van menig senior manager. De meesten zijn aan de top gekomen, doordat ze steeds gericht zijn geweest op het verzilveren van kortetermijnwinsten. In mijn ogen ga je het daarmee niet redden in Het Nieuwe Werken. Daar luidt het credo: ‘Eerst de lasten, dan de lusten’.

Het Nieuwe Werken vraagt om vier investeringen
          in Nieuwe Techniek. Om in de trein te kunnen werken, heb je een laptop nodig die snel opstart. Als het opstarten een half uur duurt, ben je al op de plaats van bestemming. Weg potentiële productiviteitswinst! Ook de beschikking hebben over goede communicatiemiddelen als een interne chatmogelijkheid en videoconferencing, waarbij het is alsof je fysiek bij elkaar bent, is essentieel.

          in het Nieuwe Kantoor. We komen niet meer naar kantoor om geconcentreerd ‘ons ding’ te doen. Dat doen we liever thuis. Wanneer we naar kantoor komen, willen we elkaar in real life kunnen ontmoeten. In de koffiecorner met elkaar kunnen bijpraten. Of in een inspirerende ruimte kunnen brainstormen met elkaar over de oplossingen voor een vraagstuk van de klant.

          in een Nieuwe Mentaliteit van managers. Voor de manager op de werkvloer die leeft vanuit de veronderstelling ‘ik kan medewerkers alleen beoordelen als ik ze zie functioneren’ heeft Het Nieuwe Werken grote impact. Hoe dichter op de dagelijkse praktijk, hoe meer vraagstukken: ‘Hoe weet ik nu dat mijn medewerker wel echt aan het werk is?’ ‘Hoe bouw ik aan een team als we nooit samen zijn?’ Allemaal vragen op basis waarvan de nieuwe manager een weg zal moeten vinden. Hij moet leren op een andere manier de vinger aan de pols te houden. Van controle naar vertrouwen is hier het credo. Vertrouwen betekent niet ‘aan hun lot overlaten’, vertrouwen betekent invloed vooraf. Resultaat zal op een andere manier tot stand moeten gaan komen.

          in de Nieuwe Werker. Ook medewerkers hebben begeleiding nodig. Ze worden nogal eens over het hoofd gezien. Terwijl ook van hen Het Nieuwe Werken een grote verandering vergt. De nieuwe werker kan ineens 24/7 gaan werken en heeft het gevoel non-stop bereikbaar te moeten zijn. ‘Thuiswerken is méér werken’ is een veelgehoorde uitspraak. De nieuwe vrijheid en ongekende grenzeloosheid vraagt van de individuele medewerker allerlei nieuwe vaardigheden. Er is niet meer de natuurlijke begrenzing van een uitstervend kantoor om 17 uur, waardoor je vanzelf wel stopt met werken. Of een portier die het licht uitdoet. Thuis kun je doorgaan. Uit onderzoeken is gebleken dat bij veelvuldig thuiswerken een burn-out en isolatie van de medewerker reële risico’s zijn. De gedreven medewerker zal zelf moeten leren structuur aan te brengen.

Investeer tijd, geld en energie
Kortom, Het Nieuwe Werken kan veel gaan opleveren mits senior managers bereid zijn eerst te kijken naar de keerzijde. Naar serieuze zorgen bij medewerkers en managers op de werkvloer. Naar de investeringen in tijd, geld en energie die het tackelen van deze zorgen met zich meebrengen.

Uiteindelijk zijn deze investeringen geen reden om niet de weg van Het Nieuwe Werken op te gaan – al was het maar omdat we geen keus hebben. De tijdgeest is aan het veranderen en de nieuwste arbeidsmarktgeneratie vraagt ook om moderne werkgevers die flexibel werken, goede technologie en een aansprekend kantoor bieden. En dat is nog maar het begin. Senior managers die de voordelen zien van Het Nieuwe Werken, moeten oog krijgen voor de keerzijde. Het één kan niet zonder het ander. De lasten gaan voor de lusten uit. Echt verzilveren van de potentie van Het Nieuwe Werken kan pas als senior managers die uitdaging aangaan!

Kim Castenmiller is organisatiepsycholoog. Vanuit haar eigen bedrijf KIMverandert werkt zij aan het creëren van Y proof-organisaties; organisaties die de waarden van Generatie Y hebben geadapteerd. In 2009 publiceerde zij haar eerste boek Generatie Y aan het werk.

Vanuit samenwerkingsverband Klaarvoor2020 begeleidt Kim organisaties bij het succesvol implementeren van Het Nieuwe Werken.

www.hetnieuwewerkenblog.nl en http://hetnieuwewerkenblog.nl/auteurs/kim-castenmiller/

Downloads bij dit artikel

Deel dit artikel met je vrienden

Achtergronden en trends